SEO

Co znamená zkratka SEO?

Zkratka SEO vychází z angličtiny Search Engine Optimization. Což lze přeložit do češtiny jako "optimalizace pro vyhledávače". Neboli zjednodušeně také lze popsat tak, že vyhledávače (Google, Seznam, Bing, Safari atd.) vydávají/určují základní pravidla, kterých bych se měli programátoři a vývojáři www stránek držet.

Odborně je SEO definováno jako marketingová disciplína zaměřená na zlepšení zobrazení vašich www stránek v neplacených (organických) výsledcích vyhledávání na vyhledávačích.

Každá oblast podnikání a prezentace na internetu má svá specifika, optimalizace pro vyhledávače je tak pro každý web individální a vyžaduje čas, pozornost a trpělivost. Jakmile se do práce na optimalizaci stránek pustíte, je vhodné mít na paměti i tyto faktory.

Google nereaguje ihned – změny provedené na webu se indexují až po určité době a dochází také až k následnému hodnocení kvality stránek. Z toho vyplývá, že SEO je dlohodobější proces a nedá se nastavit jedním kliknutím. Při dobře zvolené strategii je však mnohem snazší se na přední pozice dostat.

Autorita a důvěryhodnost stránky hraje svou roli – stránka s existujícím kvalitním obsahem již řadu let bude mít vždy lepší podmínky, než stránka nová, svou roli tak hraje i konkurence.

Nejasná pravidla hry – v současnosti není algoritmus Google, na základě kterého se stránky zobrazují ve výsledcích vyhledávání, veřeně dostupný. Všechny navrhované postupy pro zlepšení pozic ve vyhledávačích se doporučují, protože byly otestované v praxi napříč různými weby a byly vyhodnoceny jako relevantní a funkční.

SEO se vyvíjí – nejenom Google mění pravidla hry, ale i např. očekávání uživatelů se mění. Internet zkrátka používáme trochu jinak než dříve (např. stránky prohlížíme pomocí mobilních zařízení), nemůžeme tedy používat stejné techniky jako v minulosti.


SEO je potřeba dělat postupně – nejde očekávat, že si zaplatíte SEO agenturu, dáte jí např. dvacet tisíc, ona vám vypracuje analýzu, udělá pár změn na stránce a jste za vodou – jednorázové akce tohoto typu na chvíli pomohou, ale v dlouhodobém horizontu funkční nebudou, je potřeba na všem pracovat postupně a nenechat stránku několik měsíců bez povšimnutí.
Obsahová strategie – pokud se vydáte cestou obsahového marketingu, bude nutné věnovat dost úsilí vytvoření kvalitního plánu na řadu měsíců dopředu, spěch se nevyplácí.


Organický prostor se stále zmenšuje – časy, kdy bylo ve vyhledávání vidět jen pár reklam a deset organických výsledků jsou již pryč – Google nabízí doplňující infromace jako mapy, počasí, texty písní, definice, matematické vzorce, apod. – vše toto zabírá místo dalším výsledkům vyhledávání a všichni dobře víme, že druhá stránka Google jakoby neexistovala..


Silná konkurence – pokud vystupujete v oboru se silnou konkurencí, bude vždy těžké je přetlačit, obzvláště pokud nemáte vlastní USP (konkurenční výhoda) nebo více peněz na marketing.

Zde tak můžeme vidět, že nejde jenom o to něco na stránce nastavit – dobré je si vše promyslet a pak se postupně vrhnout do úprav a dodržovat jistý dlouhodobější plán.

V rámci našeho editoru pro tvorbu stránek vám nabídneme kvalitní základ, na kterém můžete stavět. Po založení stránky bude mít web obsah přednastavený podle zvoleného typu šablony, který vás navede, co dále doplnit – vše si můžete upravit, či úplně předělat podle sebe.

Postup SEO optimalizace

Pro lepší pochopení si SEO můžete představit jako stavba domu. Budete potřebovat plánek domu, kterého se při stavbě budete držet. Dále si sepíšete jednotlivé práce a činnosti od sklepa až po komín. Jednotlivé činnosti je potřeba koordinovat, proto je vhodné mít k dispozici zkušeného stavitele v našem případě SEO koordinátora - neboli projekt manažera. Cílem bude www stránka, která bude splňovat pravidla pro vyhledávače a bude zajimavá pro uživatele natolik, že se na stránku budou vracet. Tím se zvýší návštěvnost, což bude signál pro vyhldávače, že stránka je atraktivní a nabídne ji ve vehledávačí i dalším uživatelům.

Plán SEO optimalizace

Stavět dům bez plánu je nereálné, stejně tak je potřeba naplánovat jednotlivé činnosti u SEO optimalizace. Co si na začátku naplánujete, to realizujete a nebudete jednotlivé kroky plánu přeskakovat. Je možné realizovat více kroků najednou, ale vždy je potřeba danou činnost dokončit. Ideální je stanovit si časový plán - neboli harmonogram, který budete dodržovat.

Jedním z hlavních výsledků SEO je hodnocení vaší cílové skupiny návštěvníků www stránek. Součástí je třeba i monitoring hodnocení konkurence. Největší čas zabere budování samotnému obsahu www stránke, tedy především tvorba textového obsahu. To vše musí refektovat potřeby budoucích uživatelů www stránke a zákazníků.

Nástroje SEO optimalizace

Vařit z vody se dá také, ale dort z ní opravdu neuděláte.

Samotné vyhledávače hodnotí jednotlivé stránky podle určitých základních technických parametrů, které by měl splňovat i váš web.

Ve Webnode se s aplikací těchto prvků nemusíte trápit, náš online editor je navržený pro začátečníky s tvorbou stránek a řadu složitějších funkcí zvládne za vás. Jedná se hlavně o HTTPS zabezpečení, rychlé načítání stránky, responzivní zobrazení stránek, dobře čitelná URL struktura webu, apod.

3. Pečení

Pokud jste postupovali podle správného receptu a použili všechny důležité ingredience, můžete se pustit do samotného pečení.

Nemyslíme zde tvorbu stránky jako takovou, ale spíše její propagaci – tedy metody, jak dát světu vědět, že je vaše stránka hotová a návštěvníci na ní najdou kvalitní obsah. Můžete také začít budovat vaši značku a rozšiřovat základnu lidí, kteří si váš web oblíbí a budou jej doporučovat dále.

V tomto ohledu se nabízí různé možnosti – registrace do internetových katalogů, jako jsou Google Firmy nebo Firmy.cz, sdílení stránky na sociálních sítích, zpětné odkazy, apod.

4. Zdobení

Dort už máte hotový, jako takový by již šel prodávat, ale pokud jej ještě nazdobíte, dosáhnete mnohem lepších výsledků.

V souvislosti se SEO zde mluvíme hlavně o následném hodnocení, zda zvolený přístup optimalizace stránek přinesl požadovaný výsledek. Můžete používat různé statistické nástroje a provádět analýzu návštěvnosti stránky a podle toho pak web ještě dále upravovat.

 

Vše si konkrétně rozebereme v jednotlivých článcích na daná témata, pro přehlednost zde najdete jejich seznam.